Selamat Menjalani Ibadah Puasa ya.......

Thursday, August 12, 2010








Selamat Berpuasa semua...minta maaf jika ade salah & silap… Semoga kita dikurniakanUR Ramadhan yang lebih sempurna pada tahun nie.. Insyallah……

10 SENARAI SEMAK PERSIAPAN & PERLAKSANAAN PUASA

1) Niatkan rasa sukacita kita dalam hati akan kedatangan bulan suci Ramadhan. “Barang siapa yg dihatinya merasa gembira akan kedatangan bulan Ramadhan, maka Allah haramkan jasadnya untuk masuk neraka”: Al – Hadith.

2) Memohon maaf kepada kedua orang tua, suami/isteri, anak, saudara dan para sahabat atau kerabat anda, dimana setiap hari anda berhubungan dengannya, lupakan kesalahan saudara Muslim anda yang pernah terjadi selama kalian berhubungan.

3) Bersihkan pakaian taqwim mu dari hadas, najis mahupun penyakit hati (iri hati, hasad dengki, hasut, tamak haloba, sombong, mencela, dendam, berbohong) sebelum, ketika menjalankan ibadah puasa mahupun sesudahnya.

4) Niatkan dalam hati untuk melaksanakan ibadah puasa ini dengan penuh kesungguhan dan sekuat tenaga untuk menjalankan juga ibadah-ibadah nafila (tambahan).

5) Tingkatkan Iman & Taqwa, Selenggarakan & hadiri majlis ilmu islam di tempat anda.

6) Perbanyakkan membaca dan memahami Al-Qur’an Al-Karim, kalau mampu upayakan khatam 1 (satu) juz selama ibadah puasa dan jadikan amalan dalam hidup setelah Ramadhan berlalu.

7) Lakukan aktiviti harian anda dan tingkatkan kualitinya selama ibadah puasa, tinggalkan perbuatan maksiat dan perbuatan yang sia-sia tanpa nilai pahala.

8) Tingkatkan amar maa’ruf nahi munkar, saling nasihat-menasihati di jalan Allah dan perbanyakkan bersabar.

9) Usahakan anda beri’tikaf (berdiam diri / menginap di dalam Masjid untuk memperbanyakkan kegiatan ibadah) selama 10 hari terakhir Ramadhan, sesuai sunnah Rasulmu.

10) Ingatlah, bukan pakaian baru yg diterima di sisi Allah swt tetapi nilai ibadah kita yg diutamakan.

Dari: suratan tabdir.

You Might Also Like

0 komen

Instagram

Instagram