kursus first aid part2

Wednesday, August 04, 2010

hari kedua kursus baru ada perkembangan positif. aku dah pandai buat cpr tau... nak2 lg pada bayi n kanak2 tu yang penting. pengajar aku pun ada cakap klu berlaku insiden kena selamatkan mangsa yang muda terlebih dahulu kerana mereka ada potensi untuk selamat. bukanlah orang dewasa cepat mati tp memang kena macam tu.

aku juga ada belajar protokol dalam menyelamatkan mangsa iaitu

d - danger
r - respond
a - airway
b - breathing
c - circulation

sesiapa belajar pertolongan cemas akan tau apa maksud semua tu. aku juga ada belajar

d - direct presure
i - indirect
e - elibate

itu semua hanya lah basic sahaja. yang lanjutan nya akan diajar lain kali. bila aku tengok gambar2 mangsa kemalangan memang mengerikan. macam mana yea nak selamatkan orang kalau kita xleh nak tengok mangsa dalam keadaan macam tu? heheheh.... tepuk dada tanya selera.

leh tengok gambar2 yang di ambil untuk kenang-kenangan :

You Might Also Like

0 komen

Instagram

Instagram